وبلاگ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شاخه ای از بازاریابی می باشد که در فضای دیجیتال اجرا می شود

وبلاگ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شاخه ای از بازاریابی می باشد که در فضای دیجیتال اجرا می شود

بازاریابی اینترنتی چیست؟ | کانال های بازاریابی اینترنتی

بدون توجه به اندازه یک کسب و کار، اغلب آنها در حال استفاده از بازاریابی اینترنتی هستند. زیرا بازاریابی اینترنتی مزایای زیادی دارد. ارزانترین روش برای دستیابی به میلیون ها نفر مخاطب در بازار هدف است و امکان دسترسی سریع و هدفمند به مخاطب شما را فراهم می دهد. بازاریابی اینترنتی به روش های جذب مشتری از طریق اینترنت گفته می شود که در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین فرآیند پیشبرد فروش یک برند، محصول یا سرویس در اینترنت می باشد. حوزه بازاریابی اینترنتی شامل ایمیل مارکتینگ، مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری و فعالیت های بازاریابی است که از طریق رسانه های بدون سیم انجام می شود که برای ورود به این فضا میتوانید مقاله ی مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست را بخوانید.

بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح بسیار گسترده است که طیف وسیعی از تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی را شامل می شود که از جمله آن ها می توان به محتوا، ایمیل، جستجو، رسانه های پرداخت شده و موارد دیگر اشاره کرد. بازاریابی اینترنتی به روشی از بازاریابی اطلاق می شود که فقط بصورت آنلاین اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، فعالیت های بازاریابی که کسب و کار ها صرفاً از طریق اینترنت انجام می دهند. بسیاری بازاریابی اینترنتی را با وب مارکتینگ اشتباه می گیرند و دلیل این امر می تواند این باشد که بخش اعظمی از اینترنت مارکتینگ از طریق وب مارکتینگ به سرانجام می رسد اما وب مارکتینگ بخشی از اینترنت مارکتینگ است.

در بازاریابی اینترنتی روش های زیادی برای هدایت ترافیک به وب سایت مورد نظر شما وجود دارد؛اما هدایت ترافیک به سوی وب سایت از یک سو، و عناصر دخیل در وب سایت شما از سوی دیگر بر تاثیر گذاری برنامه بازاریابی شما تاثیر گذار هستند.

چرا بازاریابی اینترنتی؟

حال که می دانید بازاریابی اینترنتی چیست، شاید هنوز برای شما سوال باشد که چرا انقدر به این موضوع توجه می شود؟ خب، اول از همه باید بدانید که این همه توجه اشتباه نیست. بازاریابی اینترنتی در طول زمان بارها و بارها موفقیت را ثابت کرده است. بیایید نگاهی به یک سری آمار جمع آوری شده از سرتاسر وب بیاندازیم تا به شما کمک کنیم ایده بهتری در مورد این که چرا بازاریابی اینترنتی موفقیت آمیز است پیدا کنید:

  • تا سال 2019، بازاریابی محتوا صنعتی بوده است که بیش از 313 میلیارد دلار ارزش دارد.
  • 91 درصد از بیزینس ها در مورد قدرت بازاریابی اینترنتی متقاعد شده اند و با آن به عنوان یک تاکتیک بازاریابی حیاتی وفق پیدا کرده اند.
  • بازاریابی محتوا 62 درصد هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد، یعنی بازاریابی برونگرا دارد، اما 3 برابر بیشتر نسبت به آن سرنخ جذب می کند.
  • اگر شما یک بیزینس کوچک هستید که بلاگ دارید، 126 درصد رشد سرنخ بیشتری را نسبت به رقبایی که بلاگ ندارند تجربه خواهید کرد.
  • اگر شما یک بلاگ دارید و محتوا منتشر می کنید، به احتمال زیاد 434 درصد بیشتر صفحات شما توسط گوگل ایندکس می شوند.

آمار بیشتری هم نسبت به این وجود دارد. بر اساس فعالیت های بازاریابی محتوای خود ما، شاهد رشد بیزینس های کوچک بوده ایم. در حالی که 99 درصد از تمرکز ما روی بازاریابی محتوایی است، توانسته ایم که ارزش بیزینس خود را بسیار بالاتر ببریم.

بازاریابی محتوایی در برابر تبلیغات سنتی

بیایید نگاهی به مسیر تحول آمیز در پشت مدل مدرنیزه شده بازاریابی که امروزه از دیگر مدل ها موفقیت آمیزتر است بیاندازیم.

تبلیغات سنتی دیگر جواب نمی دهد. چرا؟ تبلیغات سنتی بر روی هل دادن پیام به سمت مشتریان برای مجاب کردن آن ها به خرید تمرکز می کند. این کار به صورت ناگهانی، انسداد کننده و مزاحمت آمیز انجام می شود. تبلیغات سنتی فریاد می زنند که “هی، من را ببین!” در حالی که دستان خود را تکان می دهند. شاید سعی کنید از تماش چشمی خودداری کنید، اما تبلیغات سنتی سمج هستند. شما می دانید که تبلیغات سنتی به چه شکل هستند چرا که هر روز توسط آن ها بمباران می شوید. به تبلیغات تلویزیون، بیلبوردها، تبلیغات مجلات، تبلیغات رادیو و بنرهای سطح وب فکر کنید. تبلیغات مدت زمان خیلی زیادی است که وجود دارند، همان طور که می توانید این تبلیغ قهوه Honest to Goodness را از دهه 50 میلادی مشاهده کنید. درباره ی الگوریتم جدید اینستاگرام بیشتر بدانید

تبلیغات همچنان نیز ممکن است در بعضی از مکان های استراتژیک جواب دهند اما کاربران اینترنت می توانند با یک کلیک از آن ها دور شوند اگر نخواهند که آن ها را ببینند. اتفاقی که دقیقاً همیشه می افتد. طبق یک گزارش از وب سایت PageFair، بیش از 615 میلیون دستگاه مورد استفاده توسط انسان های دنیا دارای برنامه های بلاک کننده تبلیغات هستند. علاوه بر این، تنها در سال 2016 استفاده از بلاک کنندگان تبلیغات بیش از 30 درصد افزایش یافت. ما این را می دانیم، شما این را می دانید، همه این را می دانند. تبلیغات آزاردهنده هستند و آن ها شیوه ای نیستند که مشتریان بخواهند با استفاده از آن ها در مورد محصولات اطلاعات کسب کنند.

به جای این که بیزینس ها خودشان را به اجبار جلوی چشم مصرف کنندگان قرار دهند، آن ها نیاز دارند تا یک راهکار متفاوت و آرام تر را در پیش گیرند. بازاریابی محتوا دقیقاً همین راهکار است. برندها و بازاریابان از این روش برای انتشار محتوایی که آموزش می دهد، الهام می بخشد، راهنمایی می کند یا مشکلی را برای مخاطبان هدف حل می کنند استفاده می کنند.

با استفاده از چند ترفند مفید، اهداف می توانند محتوای روی وب را بدون این که به اجبار به سمت آن ها هل داده شوند پیدا کنند. اگر مخاطب مورد نظر دستاورد مفیدی از محتوا داشته باشد، باز هم برای محتواهای بیشتر برخواهد گشت.

در نهایت، مصرف کنندگان می توانند به صورت ارگانیک با برند تعامل داشته و محتوای آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در این صورت اعتماد و اعتبار ایجاد می شود و ارتباطات تشکیل می شوند. این دنبال کنندگان وفادار سپس می توانند به سرنخ ها و فروش به صورت طبیعی تبدیل شوند. تمامی این اتفاقات با تمرکز کردن بر روی ارائه ارزش به کاربران تحقق می یابند. به کاربران کمک کنید، به آن ها ارزش ارائه دهید و آن ها نیز در عوض به شما پاداش خواهند داد.

بازاریابی اینترنتی دارای چند کانال مختلف است:

بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate Marketing):

نوعی بازاریابی که در آن کسب و کار برای جذب کاربر یا فروش کمیسیون پرداخت می کند. کندو یا یک فروشگاه آنلاین، بابت ترافیکی که از سمت شما ناشی می‌شود(تبلیغات، لینک و …) به شما کمیسیونی پرداخت می کند. همچنین میتوانید با همکاری در فروش و اجرای آن در اینستاگرام، به کسب درآمد از اینستاگرام بپردازید.

این روش بازاریابی،یک فرآیند ساده 3 مرحله ای دارد:

  • شمایک محصول یا خدمت را به فالوور های خود توصیه می کنید.
  • فالوور ها یا دنبال کنندگان شما با استفاده از لینک وابسته شما محصول یا خدمات را خریداری می کنند.
  • برای فروش انجام شده با استفاده از این لینک، کمیسیون دریافت می کنید.
  • برای این منظور، گام های زیر را دنبال کنید:

    1- حوزه/گروه خود را پیدا کنید

    این کار برای برخی افراد سخت است اما قسمت اول و شروع کننده کار شما است.

    2- وب سایت خود را بسازید

    برای این منظور نیاز نیست که هزینه سنگینی بپردازیدو وب سایت شما باید ساده ولی در عین حال کارا باشد. روش های زیادی برای طراحی و بهبود یک وب سایت وجود دارد که می توانید با جست و جو درباره‌ی وب مارکتینگ، از آن ها آگاه شوید.

    3- محتوای با کیفیت بسازید

  • محتوایی که ترافیک شما را بالا ببرد و نشان دهنده‌ی کیفیت کار شما باشد.

    4- یک لیست ایمیل بسازید

    گام اول برای شروع تبلیغات محصول یا خدمات شما، استفاده از یک لیست ایمیل است. در ازای یک کتاب رایگان، محتوای مناسب و یا pop-up، می توانید ایمیل مخاطبان سایتتان را در اختیار داشته باشد.

    5- محصولی که باید به صورت همکاری در فروش بازاریابی شود را شناسایی کنید

    این محصول باید مشخصه هایی داشته باشد. در درجه اول با مخاطبان هدف شما مرتبط باشد. همچنین باید یک نیاز را رفع کند. نکته‌ی مهم این است که سود حاصل از آن به نحوی باشد که پرداخت کمیسیون به صرفه باشد(البته باید در نظر داشت که دید شما باید بلند مدت باشد و از ضررهای اندک و یا سودهای جزئی ترسی نداشته باشید).

    6- به یک شبکه از بازاریابی از طریق همکاری در فروش متصل شوید!

    در این گام، سایت ها، شبکه های اجتماعی و هر جای دیگری که مناسب است را پیدا کنید. اما مناسب به چه معنا است؟ به این مثال توجه کنید:

    فرض کنید در فروشگاه شما محصولات ورزشی به فروش می رسد بنابراین بهترین مکان برای انتخاب همکاری در فروش، شبکه های اجتماعی محبوب در زمینه ورزش است. مخاطبان این پیج ها، اغلب افرادی هستند که علاقه مند به ورزش می باشند بنابراین به خوبی تاثیر گذار است.

    7- بازخورد بگیرید و تاثیرگذاری را بررسی کنید.

    تبلیغات کلیکی (Display Advertising):

  • این روش استفاده از بنر های تبلیغاتی است که بر روی وب سایت های پر بازدید یا بلاگ ها نمایش داده می شوند و ترافیک وب سایت را فزایش می دهند. این عمل میزان آگاهی از برند را نیز افزایش می دهد.گاهی ممکن است این روش نرخ تبدیل پایینی داشته باشد خصوصا در صورتی که این تبلیغات برای مخاطبان وب سایت آزار دهنده باشد(سعی کنید این موضوع را به حداقل برسانید) اما آگاهی از برند مسئله‌ی مهمی است که در دراز مدت به سود شما است.

    ایمیل مارکتینگ (Email Marketing):

    فرآیند تعامل و ارتباط با مشتری از طریق ارسال ایمیل هدفمند به مخاطبان هدفمند است.ایمیل مارکتینگ کارآمد، چشم اندازها را به مشتری تبدیل می کند و خریدارانی که یکبار از شما خرید کرده اند را به طرفداران وفادار تبدیل می کند.

    بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing):

    نوعی بازاریابی اینترنتی است که از طریق به اشتراک گذاری رایگان محتوای ارزشمند با مشتریان انجام می شود و در این روش مشتری می تواند به مشتری وفادار شما تبدیل گردد.این روش یکی از کارامدترین روش های کسب مشتری است اما دو نکته را در این روش باید مدنظر قرار داد:

    1.  اهمیت کار بر روی محتوا
    2.  به روز رسانی مداوم و بهبود مستمر
    3. مخاطبان شما، درصورتی که محتوای مورد نظرشان را در سایت شما پیدا کنند، برای بازگشت تشویق می شوند به ویژه در صورتی که رقیب های شما این محتواها را نداشته باشند و یا در ازای آن پولی دریافت کنند. محتوای رایگان و با ارزش، ضامن بازگشت مجدد مخاطب های شما است.

      5 مثال از محتوا: ارائه ارزش در ازای نتایج بزرگ

      خواندن در مورد بازاریابی محتوا برای درک کامل از نحوه کار آن کافی نیست. به جای آن، شما باید بازاریابی محتوا را در عمل ببینید تا بتوانید ارزش بنیادی اش را درک کنید. چرا که زمانی که محتوا واقعاً خوب باشد، می توانید کارهای شگفت انگیزی انجام دهد. در این قسمت مثال های برتر از مدل های مختلف محتوا از برندهایی که تولید محتوا را یک سطح بالاتر برده اند با هم می بینیم.

      1 – پست های بلاگ و مقالات

      یکی از رایج ترین مدل های محتوا پست های بلاگ و مقالات هستند. یک بلاگ به تنهایی یک پلتفرم محتوای عالی است چرا که به شما پایه و اساس پست ها، صفحات و محتوای زیادی را می دهد که می توانند به سایت شما اشاره کنند.

      به بلاگ به چشم یک درخت نگاه کنید. پست های بلاگ جداگانه شما شاخه هایی هستند که به قسمت های مختلف اینترنت و موتورهای جستجو دسترسی پیدا می کنند. کاربران می توانند شاخه های شما را پیدا کرده و آن ها را تا رسیدن به سایت اصلی شما دنبال کنند. این به شما شانس بیشتری در زمینه سرنخ ها و فروش می دهد.

      برای مثال عالی از محتوای بلاگ، Content Marketing Institute را بررسی کنید. آن ها مقدار بسیار زیادی محتوای کاربردی و با ارزش برای بازاریابان محتوا تولید می کنند تا بتوانند به آن ها آموزش دهند، دستورالعمل ارائه کنند، آن ها را راهنمایی کنند یا به آن ها الهام ببخشند. نتیجه چیست؟ طرفداران، دنبال کنندگان و مشتریان متعهد به رویدادها و تمرینات آن ها که همیشه آن ها را برای مشورت انتخاب می کنند.

      2 – اینفوگرافیک ها

      اینفوگرافیک ها شیوه ای سرگرم کننده و تصویری برای ارائه اطلاعات با ارزش هستند. آن ها از چارت ها، گراف ها، عکس ها و تصویرسازی برای توضیح الگوها استفاده می کنند. این مدل محتوا به راحتی قابل فهم هستند و قابلیت به اشتراک گذاری بالایی دارند. به این مثال فوق العاده از یک اینفوگرافیک در مورد پخت نان توسط RJ Zaworski نگاه کنید.

      3 – مورد مطالعاتی

      یک مدل محبوب و موثر دیگر از محتوا موارد مطالعاتی هستند. به صورت کلی، یک مورد مطالعاتی نگاهی پرجزئیات به یک سری از اعمالی است که برند یا بیزینس شما انجام داده است که نتایج قابل ارزیابی موفقی در پی داشته اند. معمولاً این به معنی چیزی است که شما برای موکل خود به دست آورده اید.

      بیایید به یک مورد مطالعاتی عالی از Fractl نگاه کنیم.


    در این عکس، آژانس نشان می دهد که چطور یک کمپین محتوای موفقیت آمیز را برای یک برند مشاور املاک پیاده سازی کرده اند. آن ها در مورد این که چطور این کمپین راه اندازی شد، چرا این پروژه راه اندازی شد و نتایج آن با استفاده از آمار قابل ارزیابی صحبت می کنند. این مدل محتوا به دلایل واضح برای ایجاد اعتماد بسیار عالیست.

    4 – پادکست ها

    برای افرادی که در مورد نوشتن یک پست بلاگ یا مقاله پرجزئیات یا مورد مطالعاتی شک دارند، واسطه های محتوای دیگری نیز وجود دارند. پادکست ها عالی هستند. آن ها مشابه برنامه های داستان سرایی یا رادیویی هستند با این تفاوت که مردم می توانند آن ها را دانلود کرده و هر طور که می خواهند و هر زمان که می خواهند به قسمت های آن گوش دهند.

    اگر یک صحبت کننده یا مصاحبه کننده خوب هستید، این مدل محتوا می تواند راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با ارزش با مخاطبان شما باشد. به عنوان مثال، Search Engine Nerds مربوط به وب سایت Search Engine Journal را جستجو کنید که در مورد سئو، تبلیغات پرداختی، شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا صحبت می کند.

    5 – ویدیوها

    ویدیوها محبوب ترین مدل محتوا در دنیای امروزی هستند. آمار مربوط به آن ها شگفت انگیز است. طبق گزارشات Social Meda Today:

    • تا سال 2021، ویدیوها 82 درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص خواهند داد.
    • هر روز، 500 میلیون ساعت ویدیو در یوتوب دیده خواهد شد.

    دیدن دلیل این که ویدیوها انقدر کنترل را به دست گرفته اند ساده است. دیدن ویدیوها کار خیلی راحتی است، آن ها سرگرم کننده هستند و برای توجه کوتاه مدت ما که از آن رنج می بریم زمانی که در دنیای وب گشت و گذار می کنیم راضی کننده هستند. برای دیدن یک مثال عالی از بازاریابی که بیشترین استفاده را از محتوای ویدیویی می برد، کانال یوتوب Neil Patel را چک کنید.

    یک استراتژی بازاریابی محتوا

    بازاریابی محتوا بدون داشتن استراتژی همیشه شکست می خورد و این یک حقیقت تلخ است. شما باید یک مسیر، برنامه، ابزار مناسب و شیوه هایی برای ارزیابی پیشرفت خود داشته باشید اگر انتظار دارید که در بازاریابی محتوا به جایی برسید. بیایید نگاهی که موارد کلیدی و بنیادی استراتژی بازاریابی محتوا بیاندازیم.

    • اهداف: این مورد خیلی مهم است. شما باید بدانید که می خواهید به کجا بروید و موفقیت از دید شما چگونه است، قبل از این که بخواهید وارد مسیر شوید.
    • پرسونا و مخاطبان هدف برند شما: زمانی که شروع به تولید محتوا می کنید، باید بدانید که برای چه کسی صحبت می کنید و صدای برند خود را فقط و فقط متناسب با آن ها تنظیم کنید. اگر گروه مخاطبان درستی را هدفگیری نکنید، موفق نخواهید شد. اگر نمی توانید راهی برای متمایز شدن از دیگران پیدا کنید، شما نیز در میان جمعیت زیادی از برندهایی که در صنعت شما برای جلب توجه مخاطب رقابت می کنند محو می شوید.
    • کیووردها و تحقیقات: زمانی که چرایی و مخاطبان هدف را تعیین کردید، باید به سراغ چگونگی بروید. چطور می خواهید به مخاطبان هدف خود دست یابید؟ آن ها می خواهند چه چیزی را یاد بگیرند، چه مشکلاتی را باید حل کنند؟ در مورد کیووردهایی که باید هدفگیری کنید تحقیق کنید تا در نتایج موتورهای جستجو پیدا شوید و موضوعاتی را انتخاب کنید که هم راستا با علایق مخاطبان شما هستند قبل از این که دست به تولید محتوا بزنید.
    • تمرکز و تعهد محتوا: چه مدل محتواهایی تولید خواهید کرد؟ هر چند وقت یکبار قرار است پست بگذارید؟ کجا پست می گذارید؟ شما باید به این سوالات پاسخ دهید تا بتوانید به صورت مستمر محتواهای با کیفیت تولید کنید.
    • تولید محتوا: زمانی که موضوع، کیووردها، صدای برند مخصوص و مخاطبان هدف را تعیین کردید، می توانید محتوا تولید کنید. اگرچه که اگر محتوای شما واقعاً خیلی خوب نباشد، تنها وقت خود را تلف می کنید. اگر لازم است از افراد دیگر کمک بگیرید، برای تغییر و بهتر کردن نتیجه خود وقت بگذارید و همیشه بهترین محتوایی که می توانید را منتشر کنید.
    • تبلیغات محتوا: محتوای شما خیلی بهتر جواب می دهد اگر به شیوه های مناسب تبلیغ و معرفی شود. پروموشن حتی موثرتر می شود اگر در مورد زمان انتشار قطعه های محتوا برنامه ریزی کنید، در مورد منتشر کردن در بلاگ و اکانت های شبکه های اجتماعی استراتژی بچینید و جامعه ای از دنبال کنندگان را ایجاد کنید که می توانند به شما کمک کنند میزان تعامل را تا بالاترین حد ممکن ببرید.

    بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing):

    نوعی بازاریابی از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو انجام می شود مثل تبلیغات کلیکی گوگل یا گوگل ادوردز. این نوع بازاریابی شامل تبلیغات متنی و جایگاهی، تبلیغات پولی و بهینه سازی موتورهای جستجو است.

    برای به کاربردن این روش، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

    1. هزینه های شما کارامد باشد. به این معنی که پس از بررسی همه جانبه و تخمین میزان نرخ تبدیل و دیگر نکات مربوط به بازگشت سرمایه، برای پرداخت اقدام کنید.
    2. گاهی لازم است صبور باشید. هرچند که این روش به عنوان یک روش برای تبدیل سریع می باشد، اما بسته به ماهیت کسب و کار و وجود رقبا، گاهی فرآیند کسب مشتری و یا سود زمان بر می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد