وبلاگ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شاخه ای از بازاریابی می باشد که در فضای دیجیتال اجرا می شود

وبلاگ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شاخه ای از بازاریابی می باشد که در فضای دیجیتال اجرا می شود

بازاریابی اینترنتی چیست؟ | کانال های بازاریابی اینترنتی

بدون توجه به اندازه یک کسب و کار، اغلب آنها در حال استفاده از بازاریابی اینترنتی هستند. زیرا بازاریابی اینترنتی مزایای زیادی دارد. ارزانترین روش برای دستیابی به میلیون ها نفر مخاطب در بازار هدف است و امکان دسترسی سریع و هدفمند به مخاطب شما را فراهم می دهد. بازاریابی اینترنتی به روش های جذب مشتری از طریق اینترنت گفته می شود که در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین فرآیند پیشبرد فروش یک برند، محصول یا سرویس در اینترنت می باشد. حوزه بازاریابی اینترنتی شامل ایمیل مارکتینگ، مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری و فعالیت های بازاریابی است که از طریق رسانه های بدون سیم انجام می شود که برای ورود به این فضا میتوانید مقاله ی مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست را بخوانید.

بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح بسیار گسترده است که طیف وسیعی از تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی را شامل می شود که از جمله آن ها می توان به محتوا، ایمیل، جستجو، رسانه های پرداخت شده و موارد دیگر اشاره کرد. بازاریابی اینترنتی به روشی از بازاریابی اطلاق می شود که فقط بصورت آنلاین اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، فعالیت های بازاریابی که کسب و کار ها صرفاً از طریق اینترنت انجام می دهند. بسیاری بازاریابی اینترنتی را با وب مارکتینگ اشتباه می گیرند و دلیل این امر می تواند این باشد که بخش اعظمی از اینترنت مارکتینگ از طریق وب مارکتینگ به سرانجام می رسد اما وب مارکتینگ بخشی از اینترنت مارکتینگ است.

در بازاریابی اینترنتی روش های زیادی برای هدایت ترافیک به وب سایت مورد نظر شما وجود دارد؛اما هدایت ترافیک به سوی وب سایت از یک سو، و عناصر دخیل در وب سایت شما از سوی دیگر بر تاثیر گذاری برنامه بازاریابی شما تاثیر گذار هستند.

چرا بازاریابی اینترنتی؟

حال که می دانید بازاریابی اینترنتی چیست، شاید هنوز برای شما سوال باشد که چرا انقدر به این موضوع توجه می شود؟ خب، اول از همه باید بدانید که این همه توجه اشتباه نیست. بازاریابی اینترنتی در طول زمان بارها و بارها موفقیت را ثابت کرده است. بیایید نگاهی به یک سری آمار جمع آوری شده از سرتاسر وب بیاندازیم تا به شما کمک کنیم ایده بهتری در مورد این که چرا بازاریابی اینترنتی موفقیت آمیز است پیدا کنید:

  • تا سال 2019، بازاریابی محتوا صنعتی بوده است که بیش از 313 میلیارد دلار ارزش دارد.
  • 91 درصد از بیزینس ها در مورد قدرت بازاریابی اینترنتی متقاعد شده اند و با آن به عنوان یک تاکتیک بازاریابی حیاتی وفق پیدا کرده اند.
  • بازاریابی محتوا 62 درصد هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد، یعنی بازاریابی برونگرا دارد، اما 3 برابر بیشتر نسبت به آن سرنخ جذب می کند.
  • اگر شما یک بیزینس کوچک هستید که بلاگ دارید، 126 درصد رشد سرنخ بیشتری را نسبت به رقبایی که بلاگ ندارند تجربه خواهید کرد.
  • اگر شما یک بلاگ دارید و محتوا منتشر می کنید، به احتمال زیاد 434 درصد بیشتر صفحات شما توسط گوگل ایندکس می شوند.

آمار بیشتری هم نسبت به این وجود دارد. بر اساس فعالیت های بازاریابی محتوای خود ما، شاهد رشد بیزینس های کوچک بوده ایم. در حالی که 99 درصد از تمرکز ما روی بازاریابی محتوایی است، توانسته ایم که ارزش بیزینس خود را بسیار بالاتر ببریم.

بازاریابی محتوایی در برابر تبلیغات سنتی

بیایید نگاهی به مسیر تحول آمیز در پشت مدل مدرنیزه شده بازاریابی که امروزه از دیگر مدل ها موفقیت آمیزتر است بیاندازیم.

تبلیغات سنتی دیگر جواب نمی دهد. چرا؟ تبلیغات سنتی بر روی هل دادن پیام به سمت مشتریان برای مجاب کردن آن ها به خرید تمرکز می کند. این کار به صورت ناگهانی، انسداد کننده و مزاحمت آمیز انجام می شود. تبلیغات سنتی فریاد می زنند که “هی، من را ببین!” در حالی که دستان خود را تکان می دهند. شاید سعی کنید از تماش چشمی خودداری کنید، اما تبلیغات سنتی سمج هستند. شما می دانید که تبلیغات سنتی به چه شکل هستند چرا که هر روز توسط آن ها بمباران می شوید. به تبلیغات تلویزیون، بیلبوردها، تبلیغات مجلات، تبلیغات رادیو و بنرهای سطح وب فکر کنید. تبلیغات مدت زمان خیلی زیادی است که وجود دارند، همان طور که می توانید این تبلیغ قهوه Honest to Goodness را از دهه 50 میلادی مشاهده کنید. درباره ی الگوریتم جدید اینستاگرام بیشتر بدانید

تبلیغات همچنان نیز ممکن است در بعضی از مکان های استراتژیک جواب دهند اما کاربران اینترنت می توانند با یک کلیک از آن ها دور شوند اگر نخواهند که آن ها را ببینند. اتفاقی که دقیقاً همیشه می افتد. طبق یک گزارش از وب سایت PageFair، بیش از 615 میلیون دستگاه مورد استفاده توسط انسان های دنیا دارای برنامه های بلاک کننده تبلیغات هستند. علاوه بر این، تنها در سال 2016 استفاده از بلاک کنندگان تبلیغات بیش از 30 درصد افزایش یافت. ما این را می دانیم، شما این را می دانید، همه این را می دانند. تبلیغات آزاردهنده هستند و آن ها شیوه ای نیستند که مشتریان بخواهند با استفاده از آن ها در مورد محصولات اطلاعات کسب کنند.

به جای این که بیزینس ها خودشان را به اجبار جلوی چشم مصرف کنندگان قرار دهند، آن ها نیاز دارند تا یک راهکار متفاوت و آرام تر را در پیش گیرند. بازاریابی محتوا دقیقاً همین راهکار است. برندها و بازاریابان از این روش برای انتشار محتوایی که آموزش می دهد، الهام می بخشد، راهنمایی می کند یا مشکلی را برای مخاطبان هدف حل می کنند استفاده می کنند.

با استفاده از چند ترفند مفید، اهداف می توانند محتوای روی وب را بدون این که به اجبار به سمت آن ها هل داده شوند پیدا کنند. اگر مخاطب مورد نظر دستاورد مفیدی از محتوا داشته باشد، باز هم برای محتواهای بیشتر برخواهد گشت.

در نهایت، مصرف کنندگان می توانند به صورت ارگانیک با برند تعامل داشته و محتوای آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در این صورت اعتماد و اعتبار ایجاد می شود و ارتباطات تشکیل می شوند. این دنبال کنندگان وفادار سپس می توانند به سرنخ ها و فروش به صورت طبیعی تبدیل شوند. تمامی این اتفاقات با تمرکز کردن بر روی ارائه ارزش به کاربران تحقق می یابند. به کاربران کمک کنید، به آن ها ارزش ارائه دهید و آن ها نیز در عوض به شما پاداش خواهند داد.

بازاریابی اینترنتی دارای چند کانال مختلف است:

بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate Marketing):

نوعی بازاریابی که در آن کسب و کار برای جذب کاربر یا فروش کمیسیون پرداخت می کند. کندو یا یک فروشگاه آنلاین، بابت ترافیکی که از سمت شما ناشی می‌شود(تبلیغات، لینک و …) به شما کمیسیونی پرداخت می کند. همچنین میتوانید با همکاری در فروش و اجرای آن در اینستاگرام، به کسب درآمد از اینستاگرام بپردازید.

این روش بازاریابی،یک فرآیند ساده 3 مرحله ای دارد:

  • شمایک محصول یا خدمت را به فالوور های خود توصیه می کنید.
  • فالوور ها یا دنبال کنندگان شما با استفاده از لینک وابسته شما محصول یا خدمات را خریداری می کنند.
  • برای فروش انجام شده با استفاده از این لینک، کمیسیون دریافت می کنید.
  • برای این منظور، گام های زیر را دنبال کنید:

    1- حوزه/گروه خود را پیدا کنید

    این کار برای برخی افراد سخت است اما قسمت اول و شروع کننده کار شما است.

    2- وب سایت خود را بسازید

    برای این منظور نیاز نیست که هزینه سنگینی بپردازیدو وب سایت شما باید ساده ولی در عین حال کارا باشد. روش های زیادی برای طراحی و بهبود یک وب سایت وجود دارد که می توانید با جست و جو درباره‌ی وب مارکتینگ، از آن ها آگاه شوید.

    3- محتوای با کیفیت بسازید

  • محتوایی که ترافیک شما را بالا ببرد و نشان دهنده‌ی کیفیت کار شما باشد.

    4- یک لیست ایمیل بسازید

    گام اول برای شروع تبلیغات محصول یا خدمات شما، استفاده از یک لیست ایمیل است. در ازای یک کتاب رایگان، محتوای مناسب و یا pop-up، می توانید ایمیل مخاطبان سایتتان را در اختیار داشته باشد.

    5- محصولی که باید به صورت همکاری در فروش بازاریابی شود را شناسایی کنید

    این محصول باید مشخصه هایی داشته باشد. در درجه اول با مخاطبان هدف شما مرتبط باشد. همچنین باید یک نیاز را رفع کند. نکته‌ی مهم این است که سود حاصل از آن به نحوی باشد که پرداخت کمیسیون به صرفه باشد(البته باید در نظر داشت که دید شما باید بلند مدت باشد و از ضررهای اندک و یا سودهای جزئی ترسی نداشته باشید).

    6- به یک شبکه از بازاریابی از طریق همکاری در فروش متصل شوید!

    در این گام، سایت ها، شبکه های اجتماعی و هر جای دیگری که مناسب است را پیدا کنید. اما مناسب به چه معنا است؟ به این مثال توجه کنید:

    فرض کنید در فروشگاه شما محصولات ورزشی به فروش می رسد بنابراین بهترین مکان برای انتخاب همکاری در فروش، شبکه های اجتماعی محبوب در زمینه ورزش است. مخاطبان این پیج ها، اغلب افرادی هستند که علاقه مند به ورزش می باشند بنابراین به خوبی تاثیر گذار است.

    7- بازخورد بگیرید و تاثیرگذاری را بررسی کنید.

    تبلیغات کلیکی (Display Advertising):

  • این روش استفاده از بنر های تبلیغاتی است که بر روی وب سایت های پر بازدید یا بلاگ ها نمایش داده می شوند و ترافیک وب سایت را فزایش می دهند. این عمل میزان آگاهی از برند را نیز افزایش می دهد.گاهی ممکن است این روش نرخ تبدیل پایینی داشته باشد خصوصا در صورتی که این تبلیغات برای مخاطبان وب سایت آزار دهنده باشد(سعی کنید این موضوع را به حداقل برسانید) اما آگاهی از برند مسئله‌ی مهمی است که در دراز مدت به سود شما است.

    ایمیل مارکتینگ (Email Marketing):

    فرآیند تعامل و ارتباط با مشتری از طریق ارسال ایمیل هدفمند به مخاطبان هدفمند است.ایمیل مارکتینگ کارآمد، چشم اندازها را به مشتری تبدیل می کند و خریدارانی که یکبار از شما خرید کرده اند را به طرفداران وفادار تبدیل می کند.

    بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing):

    نوعی بازاریابی اینترنتی است که از طریق به اشتراک گذاری رایگان محتوای ارزشمند با مشتریان انجام می شود و در این روش مشتری می تواند به مشتری وفادار شما تبدیل گردد.این روش یکی از کارامدترین روش های کسب مشتری است اما دو نکته را در این روش باید مدنظر قرار داد:

    1.  اهمیت کار بر روی محتوا
    2.  به روز رسانی مداوم و بهبود مستمر
    3. مخاطبان شما، درصورتی که محتوای مورد نظرشان را در سایت شما پیدا کنند، برای بازگشت تشویق می شوند به ویژه در صورتی که رقیب های شما این محتواها را نداشته باشند و یا در ازای آن پولی دریافت کنند. محتوای رایگان و با ارزش، ضامن بازگشت مجدد مخاطب های شما است.

      5 مثال از محتوا: ارائه ارزش در ازای نتایج بزرگ

      خواندن در مورد بازاریابی محتوا برای درک کامل از نحوه کار آن کافی نیست. به جای آن، شما باید بازاریابی محتوا را در عمل ببینید تا بتوانید ارزش بنیادی اش را درک کنید. چرا که زمانی که محتوا واقعاً خوب باشد، می توانید کارهای شگفت انگیزی انجام دهد. در این قسمت مثال های برتر از مدل های مختلف محتوا از برندهایی که تولید محتوا را یک سطح بالاتر برده اند با هم می بینیم.

      1 – پست های بلاگ و مقالات

      یکی از رایج ترین مدل های محتوا پست های بلاگ و مقالات هستند. یک بلاگ به تنهایی یک پلتفرم محتوای عالی است چرا که به شما پایه و اساس پست ها، صفحات و محتوای زیادی را می دهد که می توانند به سایت شما اشاره کنند.

      به بلاگ به چشم یک درخت نگاه کنید. پست های بلاگ جداگانه شما شاخه هایی هستند که به قسمت های مختلف اینترنت و موتورهای جستجو دسترسی پیدا می کنند. کاربران می توانند شاخه های شما را پیدا کرده و آن ها را تا رسیدن به سایت اصلی شما دنبال کنند. این به شما شانس بیشتری در زمینه سرنخ ها و فروش می دهد.

      برای مثال عالی از محتوای بلاگ، Content Marketing Institute را بررسی کنید. آن ها مقدار بسیار زیادی محتوای کاربردی و با ارزش برای بازاریابان محتوا تولید می کنند تا بتوانند به آن ها آموزش دهند، دستورالعمل ارائه کنند، آن ها را راهنمایی کنند یا به آن ها الهام ببخشند. نتیجه چیست؟ طرفداران، دنبال کنندگان و مشتریان متعهد به رویدادها و تمرینات آن ها که همیشه آن ها را برای مشورت انتخاب می کنند.

      2 – اینفوگرافیک ها

      اینفوگرافیک ها شیوه ای سرگرم کننده و تصویری برای ارائه اطلاعات با ارزش هستند. آن ها از چارت ها، گراف ها، عکس ها و تصویرسازی برای توضیح الگوها استفاده می کنند. این مدل محتوا به راحتی قابل فهم هستند و قابلیت به اشتراک گذاری بالایی دارند. به این مثال فوق العاده از یک اینفوگرافیک در مورد پخت نان توسط RJ Zaworski نگاه کنید.

      3 – مورد مطالعاتی

      یک مدل محبوب و موثر دیگر از محتوا موارد مطالعاتی هستند. به صورت کلی، یک مورد مطالعاتی نگاهی پرجزئیات به یک سری از اعمالی است که برند یا بیزینس شما انجام داده است که نتایج قابل ارزیابی موفقی در پی داشته اند. معمولاً این به معنی چیزی است که شما برای موکل خود به دست آورده اید.

      بیایید به یک مورد مطالعاتی عالی از Fractl نگاه کنیم.


    در این عکس، آژانس نشان می دهد که چطور یک کمپین محتوای موفقیت آمیز را برای یک برند مشاور املاک پیاده سازی کرده اند. آن ها در مورد این که چطور این کمپین راه اندازی شد، چرا این پروژه راه اندازی شد و نتایج آن با استفاده از آمار قابل ارزیابی صحبت می کنند. این مدل محتوا به دلایل واضح برای ایجاد اعتماد بسیار عالیست.

    4 – پادکست ها

    برای افرادی که در مورد نوشتن یک پست بلاگ یا مقاله پرجزئیات یا مورد مطالعاتی شک دارند، واسطه های محتوای دیگری نیز وجود دارند. پادکست ها عالی هستند. آن ها مشابه برنامه های داستان سرایی یا رادیویی هستند با این تفاوت که مردم می توانند آن ها را دانلود کرده و هر طور که می خواهند و هر زمان که می خواهند به قسمت های آن گوش دهند.

    اگر یک صحبت کننده یا مصاحبه کننده خوب هستید، این مدل محتوا می تواند راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با ارزش با مخاطبان شما باشد. به عنوان مثال، Search Engine Nerds مربوط به وب سایت Search Engine Journal را جستجو کنید که در مورد سئو، تبلیغات پرداختی، شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا صحبت می کند.

    5 – ویدیوها

    ویدیوها محبوب ترین مدل محتوا در دنیای امروزی هستند. آمار مربوط به آن ها شگفت انگیز است. طبق گزارشات Social Meda Today:

    • تا سال 2021، ویدیوها 82 درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص خواهند داد.
    • هر روز، 500 میلیون ساعت ویدیو در یوتوب دیده خواهد شد.

    دیدن دلیل این که ویدیوها انقدر کنترل را به دست گرفته اند ساده است. دیدن ویدیوها کار خیلی راحتی است، آن ها سرگرم کننده هستند و برای توجه کوتاه مدت ما که از آن رنج می بریم زمانی که در دنیای وب گشت و گذار می کنیم راضی کننده هستند. برای دیدن یک مثال عالی از بازاریابی که بیشترین استفاده را از محتوای ویدیویی می برد، کانال یوتوب Neil Patel را چک کنید.

    یک استراتژی بازاریابی محتوا

    بازاریابی محتوا بدون داشتن استراتژی همیشه شکست می خورد و این یک حقیقت تلخ است. شما باید یک مسیر، برنامه، ابزار مناسب و شیوه هایی برای ارزیابی پیشرفت خود داشته باشید اگر انتظار دارید که در بازاریابی محتوا به جایی برسید. بیایید نگاهی که موارد کلیدی و بنیادی استراتژی بازاریابی محتوا بیاندازیم.

    • اهداف: این مورد خیلی مهم است. شما باید بدانید که می خواهید به کجا بروید و موفقیت از دید شما چگونه است، قبل از این که بخواهید وارد مسیر شوید.
    • پرسونا و مخاطبان هدف برند شما: زمانی که شروع به تولید محتوا می کنید، باید بدانید که برای چه کسی صحبت می کنید و صدای برند خود را فقط و فقط متناسب با آن ها تنظیم کنید. اگر گروه مخاطبان درستی را هدفگیری نکنید، موفق نخواهید شد. اگر نمی توانید راهی برای متمایز شدن از دیگران پیدا کنید، شما نیز در میان جمعیت زیادی از برندهایی که در صنعت شما برای جلب توجه مخاطب رقابت می کنند محو می شوید.
    • کیووردها و تحقیقات: زمانی که چرایی و مخاطبان هدف را تعیین کردید، باید به سراغ چگونگی بروید. چطور می خواهید به مخاطبان هدف خود دست یابید؟ آن ها می خواهند چه چیزی را یاد بگیرند، چه مشکلاتی را باید حل کنند؟ در مورد کیووردهایی که باید هدفگیری کنید تحقیق کنید تا در نتایج موتورهای جستجو پیدا شوید و موضوعاتی را انتخاب کنید که هم راستا با علایق مخاطبان شما هستند قبل از این که دست به تولید محتوا بزنید.
    • تمرکز و تعهد محتوا: چه مدل محتواهایی تولید خواهید کرد؟ هر چند وقت یکبار قرار است پست بگذارید؟ کجا پست می گذارید؟ شما باید به این سوالات پاسخ دهید تا بتوانید به صورت مستمر محتواهای با کیفیت تولید کنید.
    • تولید محتوا: زمانی که موضوع، کیووردها، صدای برند مخصوص و مخاطبان هدف را تعیین کردید، می توانید محتوا تولید کنید. اگرچه که اگر محتوای شما واقعاً خیلی خوب نباشد، تنها وقت خود را تلف می کنید. اگر لازم است از افراد دیگر کمک بگیرید، برای تغییر و بهتر کردن نتیجه خود وقت بگذارید و همیشه بهترین محتوایی که می توانید را منتشر کنید.
    • تبلیغات محتوا: محتوای شما خیلی بهتر جواب می دهد اگر به شیوه های مناسب تبلیغ و معرفی شود. پروموشن حتی موثرتر می شود اگر در مورد زمان انتشار قطعه های محتوا برنامه ریزی کنید، در مورد منتشر کردن در بلاگ و اکانت های شبکه های اجتماعی استراتژی بچینید و جامعه ای از دنبال کنندگان را ایجاد کنید که می توانند به شما کمک کنند میزان تعامل را تا بالاترین حد ممکن ببرید.

    بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing):

    نوعی بازاریابی از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو انجام می شود مثل تبلیغات کلیکی گوگل یا گوگل ادوردز. این نوع بازاریابی شامل تبلیغات متنی و جایگاهی، تبلیغات پولی و بهینه سازی موتورهای جستجو است.

    برای به کاربردن این روش، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

    1. هزینه های شما کارامد باشد. به این معنی که پس از بررسی همه جانبه و تخمین میزان نرخ تبدیل و دیگر نکات مربوط به بازگشت سرمایه، برای پرداخت اقدام کنید.
    2. گاهی لازم است صبور باشید. هرچند که این روش به عنوان یک روش برای تبدیل سریع می باشد، اما بسته به ماهیت کسب و کار و وجود رقبا، گاهی فرآیند کسب مشتری و یا سود زمان بر می شود.

چگونه لایو اینستاگرام جذاب داشته باشیم؟

آیا می دانید Live streaming از فوریه تا مارس سال جاری 70٪ در اینستاگرام در سراسر آمریکا افزایش یافته است؟ 70%! میلیون­ ها نفر در سراسر جهان با دنبال کردن دستورات فاصله گذاری اجتماعی و گذراندن وقت بیشتر در خانه ، بسیاری به لایو اینستاگرام به عنوان روشی جدید برای تعامل و برقراری ارتباط با دیگران روی­ آوردند و مهم است که الگوریتم جدید اینستاگرام رو بلد باشید. از تمرینات روزانه POPSUGAR Fitness  گرفته، تا نمایش کمدی پنج شنبه شب کمدین  Ziwe، تا آموزش آشپزی روزانه Bread Ahead ، هیچ کمبودی از سرگرمی های زنده که بتوانید هنگام قرنطینه به آن روی آورید وجود ندارد و این فقط برندهای مشهور و آدم ­های معروف نیستند که لایوهای بیشتری را به اشتراک می­ گذارند بلکه صاحبان مشاغل کوچک نیز این کار را می­ کنند پس بهتره که آموزش کسب درآمد از اینستاگرام بلد باشید.

کمپانی مد انگلیسی Never Fully Dressed اخیراً لایوهای مختلفی را در مورد موضوعات شمع سازی، شفا یافتن توسط کریستال و لباس پوشیدن نوزاد به اشتراک گذاشته است و business coach ،Fleur Emery ،اغلب در لایو زنده با مهمانان ویژه­ای برای سری لایو های خود به نام Brain Biscuits وFemale Founders  مصاحبه می­ کند. بنابراین با رفتن همه به سمت لایو اینستاگرام – آیا این کاری است که شما هم باید انجام دهید؟ بله ، شما درست حدس زده ­اید!  چون که لایو گذاشتن برای ایجاد سرگرمی ، ارتباط مستقیم با فالوورهایتان و ایجاد برند شما فوق العاده است. اما اگر فکر لایو گذاشتن شما را مضطرب می­ کند(“اگر من اشتباه کنم چه؟ اگر کسی در لایو من حاضر نشود چه؟!) – من درک می­ کنم و به همین دلیل است که من این مقاله را برای شما نوشتم.

راهنمای گام به گام برای داشتن لایوهایی سرگرم کننده دراینستاگرام

قبل از اینکه به “چگونه” ایجاد کردن لایوی جذاب در اینستاگرام بپردازیم ، ابتدا اجازه دهید “چرا”ی آن را بررسی کنیم. در اینجا فقط برخی از مزایا آورده شده: Instram Live موجب پیشرفت برند شما می­ شود و به مردم این فرصت را می ­دهد تا صدای شما را بشنوند و ویژگی های خاص برند شما را درک کنند. پس از شروع کردن لایو، موقعیت شماره یک را در فید Story خواهید داشت که افزایش دید و احتمال بازدید بیشترمخاطبان برای تماشای آن وجود خواهد داشت.

لایو رفتن یک اعلان را برای فالوورهای شما ارسال می­ کند و فرصتی دیگر برای افزایش دید را به شما می ­دهد. لایو اینستاگرام پیوند قوی­تری بین شما و مخاطبان شما برقرار می­ کند. لایو فاکتورهای شناخت، علاقه واعتماد را با فالوورهایتان تسریع می­بخشد – و بگذارید با آن روبرو شویم ، این USP شما هنگام رودررو شدن با رقیبی است که محصول/خدمات بسیار مشابهی را مانند شما ارائه می­ دهد. حال بیایید ببینیم که چگونه به صورت گام به گام باید لایو بعدی اینستاگرام خود را بسازید.

قبل از شروع لایو اینستاگرام:

1- برنامه ریزی کنید

بهترین راه برای اینکه با اعتماد بنفس در لایو اینستاگرام به نظر برسید و محتوایی داشته باشید که مخاطب از ابتدا تا انتهای لایو همراه شما باشد چیست برنامه ریزی کنید. اگرچه ممکن است به سرعت لایو رفتن و شروع به صحبت در مورد تجارت تان از همان ابتدا، وسوسه‌انگیز باشد اما بعید است که این محتوایی جذاب و موثر واقع شود. به یاد داشته باشید: حتی اگر فرمت لایو اینستاگرام نسبت به ویدئویی که از قبل برای فید اصلی یا IGTV ساخته­ اید، متعادل ­تر و صمیمی ­تر باشد ، اما شما هنوز هم باید مطمئن شوید که لایو شما نظم دارد.

داشتن صحبت های از پیش برنامه ریزی شده و یک شروع مشخص ، میانه و پایان ، خطر از دست دادن قطار فکری یا صحبت بیش از حد درباره یک موضوع خاص را برطرف خواهید کرد. این بدان معنا نیست که شما باید یک فیلمنامه سفت و سخت را دنبال کنید. تمام آنچه شما باید در برنامه خود بگنجانید یک مقدمه جذاب است که توجه افراد را به خود جلب کند ، 3 تا 5 نکته در صحبت خود و یک فراخوان عمل برای به پایان رساندن لایو است. برنامه ریزی از قبل نه  تنها به اعتماد به نفس شما بسیار کمک می ­کند بلکه فاکتور ترس مرتبط با پخش لایو را نیزاز بین می­ برد.

2- اجازه دهید فالوورهای تان از قبل مطلع شوند

قبل از شروع لایو، با یک story Instagram یا یک پست در فید اصلی راجب محتواهایی که می­ خواهید در مورد آن ها صحبت کنید اطلاع رسانی کنید،هیجان را در میان دنبال کنندگان خود بالا ببرید وبه مردم دلیلی دهید تا به لایو شما ملحق شوند. به عنوان مثال، مجله Ebony طرفداران خود را برای گفتگوی زنده یک به یک با بازیگر سریال بازی تاج و تخت ناتالی امانوئل با یک پست فید اصلی هیجان زده کرد و از استیکر شمارش معکوس اینستاگرام Stories استفاده کنید که ابزاری مناسب برای جلب توجه و حضور در live stream شما است.

مثال عالی دیگر از شخصی که اعلان­های هیجان انگیز قبل و بعد از لایو ایجاد می­ کند ، content creator Serena Kerrigan است که لایو دوستیابی اینستاگرام “Let’s F*cking Date” را در حین قرنطینه راه اندازی کرده است.

هر هفته، Kerrigan به یک blind date مجازی در Live می­ رود در حالی که فالوورها در همان حین به لایو می ­پیوندند و کامنت می­ گذارند. او قبل از هر پخش زنده ، محتوا را در اینستاگرام Stories به اشتراک می ­گذارد، از جمله جزئیات برنامه و استیکرشمارش معکوس برای اطمینان از اینکه هیچ کس آن را از دست ندهد.

نکته ارزشمند! آیا در پیدا کردن ایده برای لایو های اینستاگرام خود به مشکل بر خورده ­اید؟ مطمئن نیستید که مخاطبان شما چه می­خواهند؟ استرس را از خود دور کنید و فالوورهایتان را دراین کارسهیم کنید! به آنها گزینه­ هایی را برای انتخاب بدهید تا از طریق اینستاگرام استوری انتخاب کنند و از استیکرهای نظرسنجی و سؤال استفاده کنید. به این ترتیب می ­توانید میزان علاقه نسبت به موضوعات خود را اندازه گیری کنید و به طرفداران خود این احساس را بدهید که نظرات آن ها ارزش دارد.

3- اطمینان حاصل کنید که اتصال اینترنتی خوبی دارید

یکی ازدردسرهایی که ممکن است هنگام رفتن روی لایو با آن روبرو شوید ، اتصال اینترنتی ضعیف است. برای جلوگیری از این اتفاق، به طورموقت اتصال دستگاه های دیگر را به WiFi خود قطع کنید یا تلفن خود را مستقیماً از طریق کابل اترنت به روتر اینترنت خود وصل کنید. با این کار احتمال قطع شدن لایو شما یا پایین آمدن کیفیت آن به حداقل می ­رسد و احساس سردرگمی و استرس شما کمتر می ­شود­.

4- تلفن خود را در حالت Do Not Disturb قرار دهید.

یکی دیگر از نکات بسیار مفید برای Instagram Live بدون وقفه ، تنظیم تلفن خود بر روی حالت Do Not Disturb است. بعد از ساختن یک برنامه قوی, چک کردن اتصال اینترنت خود و جمع شدن فالوورهایتان در یک مکان تنها چیزی که نمی­خواهید این است که هنگام لایو گوشی شما زنگ بخورد.این کار در اولویت قرار خواهد گرفت ولایو شما توقف یا به طور کلی قطع خواهد شد . تحمل فکر کردن به آن سخت است،مگر نه؟  در عوض ، عملکرد Do Not Disturb را بر روی دستگاه خود روشن کنید و اگر قصد دارید به طور منظم لایو بروید, برای اینکه هرگز فراموش نکنید،انجام این کار را به یک چک لیست کوچک قبل از استارت لایو خود اضافه کنید.

5- با یک اکانت ساختگی تمرین کنید

نکته ­ای کاربردی در صورتی که واقعاً فکر لایو اینستاگرام شما را دست پاچه می ­کند ،درست کردن یک اکانت فرعی است. این اکانت (که می­ توانید آن را خصوصی کنید) به شما امکان می­ دهد لایو خود را تمرین کنید و بررسی کنید که صدا همانطورکه باید کار می­کند و نورپردازی خوب به نظر می ­رسد. پس از اتمام کار با زدن دکمه دانلود در گوشه بالا سمت چپ ،پخش برنامه­ های خود را ذخیره و آن را بررسی کنی

در طول لایو اینستاگرام

1.خودتان باشید

در حالی که دانستن قالب لایو شما و آنچه را که می­ خواهید در مورد آن صحبت کنید مهم است ،لایو  اینستاگرام خواندن اسکریپت نیست. دلیل اینکه مردم با لایو اینستاگرام همراه می­ شوند, بخاطرآن ارتباط فوری ای که با انسانی دیگر ایجاد می­ شود  است و این هرگز بیش از الان, هنگام یک همه گیری جهانی که مردم طالب ارتباط و تعامل 1: 1 با دیگران هستند، درست ­تر نبوده است. بله، این ارتباط هنوز از طریق صفحه نمایش تلفن­ های هوشمند انجام می­ شود، اما هرچه به عنوان پخش کننده لایو صادق­ تر باشید می­ توانید تأثیر بیشتری روی مخاطبان خود بگذارید.

بنابراین چگونه می توانید به بهترین شکل به این هدف دست یابید؟

مایل به آسیب پذیربودن باشید ، مانند صحبت کردن با یک همکار با دوربین صحبت کنید و از نشان دادن شخصیت خود نترسید. این بدان معنا نیست که هنگام لایو باید گریه کنید یا در مورد چیزهای دنیوی صحبت کنید که کاملاً برای مخاطب شما بی­ ربط است – قطعاً اینطور نیست! – اما از ابراز احساسات نترسید و درباره اینکه واقعاً چه احساسی دارید صحبت کنید. چه این مسئله راجب تأثیر Covid-19 در تجارت شما،چگونگی برقراری تعادل در زندگی کاری و زندگی شخصی شما ، یا بحث کردن راجب اینکه چگونه از سلامت روانی خود مراقبت می کنید باشد – اگر از صحبت کردن در مورد آن احساس راحتی می کنید ،ازاشتراک گذاشتن آن با مخاطبان خود خودداری نکنید.

2. مخاطبان را با خود همراه کنید

یکی از نکات جالب در مورد Instagram Live مکالمه در زمان واقعی است که می توانید با شرکت کنندگان خود داشته باشید. برای جلوگیری از این که  خسته کننده نشود ، این امکان را دارید که “کامنت ها را خاموش کنید” و همچنین “turn off requests to go live” را فعال کنید. این نکته را از کسی که مادرش بارها درخواست شرکت در لایو را بهش داده به یاد داشته باشید … می تواند بسیار حواس پرت کننده باشد!

با گفتن این موضوع تا حد امکان سوالات و ورودی مخاطبان خود را ترغیب کنید. پاسخ دادن به سؤالات و تشکر از بینندگان برای اظهار نظرهای خود ، ارتباط فوری ایجاد می­ کند و باعث می­شود مخاطب شما احساس قدردانی و ارتباط با برند شما کند. اگر فکر دریافت سوالات بیش از حد شما را نگران کرده است ، می­توانید همیشه در ابتدای پخش به دنبال کنندگان خود اطلاع دهید که در پایان فرصتی برای سؤال وجود دارد.

نکته ارزشمند! اگر میزبان یک Q&A Live هستید ، پیش از پخش مستقیم ، استیکر سؤال را در استوری اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید. سپس بعد از اینکه لایو را شروع کردین ، می توانید بر روی علامت سوال  در پایین صفحه خود ضربه بزنید و شروع به پاسخگویی به سؤالاتی که وارد شده کنید.این روشی آسان برای بررسی پاسخ ها است و Q&A شما را یکپارچه نشان خواهد داد!

3. به اشتراک گذاری تصاویر/فیلم ها

یک راه عالی برای جذاب تر کردن لایو اینستاگرام شما با استفاده از برخی تصاویر یا اسلایدهای تکمیلی است تا نکات لایو شما را پررنگ­تر کند. می توانید با ضربه زدن روی نماد camera roll در گوشه سمت راست صفحه ، به راحتی یک تصویر یا فیلم را در صفحه پخش خود به اشتراک بگذارید. اگر یک Instagram Live آموزنده یا حاوی اطلاعات را به اشتراک می گذارید ، می توانید اسلایدهای توضیحی یا صفحه­ ای رکورد شده­ از تلفن همراه خود را به اشترک بگذارید. این کارلایو اینستاگرام شما را به محتوائی جذاب و آن را آماده برای به اشتراک گذاری در IGTV می­کند که باعث می­شود افراد سراسر با آن همراه شوند.

4. قرار دادن CTA

چه لایو اینستاگرام شما یک Q&A همراه با یک مهمان ، یک معرفی برای شما و تجارت شما یا یک آموزش کوتاه باشد ، مطمئن شوید که مخاطبان شما در آخر کاری را انجام دهند. گاهی ممکن است مناسب باشد که مخاطبان خود را به سمت محصول یا خدمات خود سوق دهید. با این حال ، سعی کنید از ­Instagram Live­ای که آشکارا برای فروش است پرهیز کنید. درعوض ، تعامل را تشویق کنید. از مردم بخواهید ویدیوهای دیگر را در مجموعه IGTV شما بررسی کنند یا یک DM را با سؤالات دیگری درباره موضوعی که مورد بحث خود قرار داده­اید برای شما ارسال کنند.

این نوع تعامل واقعی باعث می شود که طرفداران شما برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند. آنها احساس نخواهند کرد که لایو شما فرصتی برای جنجال درست کردن است و منتظر فرصتی برای یادگیری از شما و ارتباط بهتر با شما هستند. به عنوان مثال، در پایان این لایو برای بینندگان کامنتی را پین کنید که به آن ها بگویید چگونه می­ توانند با شما درارتباط باشند و  آن ها را تشویق کنید که دیگر لایوها را نیز بررسی کنند.

5. لذت ببرید!

با برنامه ای در دست ، مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که لذت ببرید! وقتی طرفداران شما برنامه اینستاگرام خود را باز می­ کنند و می ­بینند که شما روی لایو هستید ، آن ها انتظار دارند که بیشتر شما ، شخصیت و محتوای ارزشمند شما را ببینند. دور محتوای یکنواخت و صرفا برای فروش بیش از حد ، خط بکشید.درعوض ،با یک نگرش مثبت و مطمئن رفتار کنید ، زیرا این امر فالوورهایتان را ترغیب می­ کند تا آخر لایو همراه شما باشند و اگر شما یک اشتباه کوچک کردید یا به هنگام صحبت کردن تپق زدید ، نگران نباشید و استرس نداشته باشید … این اتفاق برای بهترین­ های ما نیز رخ می ­دهد! به علاوه مخاطبان شما از صحت و قابل اطمینان بودن شما قدردانی می­ کنند.

این دقیقاً تمام چیزی است که لایو اینستاگرام را می­ سازد. نکته مهم! به یاد داشته باشید ،لایو اینستاگرام شما لازم نیست طولانی باشد. اگر می توانید مقدار زیادی ازمحتوای با ارزش را در یک Live session  10یا 15 دقیقه‌ای جای دهید ،خارق العاده است! مختصر بودن مخاطب شما را برای مدت طولانی همراه شما نگه خواهد داشت.

بعد از لایو اینستاگرام

۱- تبلیغ کردن را فراموش نکنید

رفتن به لایو اینستاگرام یک اتفاق بزرگ است ، بنابراین فراموش نکنید که پس از پایان کار ، تا جای ممکن آن را تبلیغ کنید. درست مثل زمانی که قبل از لایو فضا را پرشور می کردید، می توانید نکات کلیدی و جالب لایو را بعد از لایو در استوری های اینستاگرام به اشتراک بگذارید!

نکات برجسته، لحظه های خنده دار، سؤالاتی که فکر را بر می­انگیزد – می­توانید همه این موارد را در یک “round-up” درلایو اینستاگرام به اشتراک بگذارید تا توجه هر کسی که تماشای آن را در زمان مقرر از دست داده است را جلب کنید. Serena Kerrigan را از Let ‘F * cking ، که در بالا به آن اشاره شد را به یاد دارید ؟ خوب نه تنها او یک کار درخشان از به هیجان در آوردن مخاطبان خود قبل از Live را انجام می دهد ، بلکه در اشتراک گذاری مقدار بیشماری از محتوا پس از Live نیز کارش عالیست.

او از همه DM ها ، نظرات وstoryهایی که مخاطبان او بعد از لایوی تازه به اشتراک می­ گذارند و برای او ارسال می­ کنند ، برای حفظ هیجان بیشتر screenshot می­گیرد ودرStory های خود به اشتراک می ­گذارد.

۲- لایوها را در IGTV خود ذخیره کنید

تا همین اواخر، لایو اینستاگرام فقط 24 ساعت در دسترس بود. و اگر برای دانلود آن سریع اقدام نمی­ کردید ، دیگر راهی برای دسترسی به آن محتوا نداشتید. با این حال ، در یک بروزرسانی بسیار جالب اخیر ، اینستاگرام اکنون به کاربران امکان می­ دهد Lives Instagram را به طور دائم در IGTV ذخیره کنند (بله !).



این روند تولید محتوا را ساده­تر می­کند و برندها و مشاغل دیگر نیار به صرف کردن وقت بیهوده برای ساختن ایده های جدیدی در IGTV ندارند. درعوض، اگر همچنان درلایو اینستاگرام خود را نشان دهید و به تدریج اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، می ­توانید آن لایو ها را در IGTV ذخیره کنید تا مردم در آینده نیز از آن لذت ببرند. تا زمانی که آن ویدئوهایی که در IGTV ذخیره می­کنید در یک سری قرار بگیرند و دارای یک شروع ،میانه و پایان جذاب باشند، این روش برای ترکیب استراتژی لایواینستاگرام و استراتژی IGTV می تواند واقعاً برای شما مناسب باشد.

نکات اضافی: چگونه می توانید لایو اینستاگرام خود را(که بعداً در IGTV به اشتراک گذاشته می­شود)آماده کنید. اگر می­خواهید لایواینستاگرام را در استراتژی IGTV خود بگنجانید ،اینجا چند نکته برای اطمینان از آمادگی شما و ساختن محتوایی که برای هر دوی آن ها مناسب باشد ذکر شده است.

  1. عنوان و توضیحات ویدیو را در برنامه یادداشت­های خود قبل از لایو مستقیم ذخیره کنید ، تا بتوانید پس از آماده شدن برای IGTV ، به راحتی آن را کپی و جایگذاری کنید. و به یاد داشته باشید ، می­توانید لینک قابل کلیک را در توضیحات خود اضافه کنید ، بنابراین از این فرصت برای برای گفت و گو­­­­­­های هوشمندانه استفاده کنید.